Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Érdekesség:Mi az a Mudra?

2008.11.05

Ha érdekelnek a Kézjóga gyakorlatok-A Mudrák, akkor katt a linkre:

http://www.harmonet.hu/cikk.php?rovat=40&alrovat=43&cikkid=5570

Mudra, energia az ujjakban Nyomtatás E-mail
Írta: Gadol   

 Az emberek öntudatlanul és folyamatosan gesztusokat használnak a mindennapi élet során. A gesztusok a verbális kommunikációnak különösen finom módja. Nem is oly rég alkotta meg a nyugati társadalom a "testbeszéd" kifejezést.

Ez azt sugallta, hogy testünk, kezünk, lábunk, szemünk, arcunk jóval többet árul el valódi érzelmeinkrõl, elképzeléseinkről.
Indiában már sok-sok évvel ezelőtt megfigyelték ezt a jelenséget, majd hosszú ideig finomították ezt a tudást, és mint a mudra művészete és tudománya honosodott meg. A mudra szó szerint "pecsétet" és "kéztartást" jelent. A jógában főként a meditáció során alkalmazzák a belső énnel való kommunikációban. Másrészt a bhárat nátjamban és más keleti táncban a hallgatósággal való kapcsolat kialakításában használják. A táncok esetében az előadó valós érzelmeket, illetve szellemi igazságokat közvetít a közönségnek, tehát a kéztartás a lélek nyelve a művész és a hallgatóság között. Hogy megértsük a mudra jelentőségét, hosszabb tanulmányt kellene folytatnunk, ami hat kategóriát ölelne fel. Ezek: a tudat-, a test-, a láb-, a kéz-, az arc- és a szemmudra. Ezek közül a kéz-mudrát emeljük ki.
Több ezerre tehető azoknak a pozitúráknak a száma, amelyeket a gyakorlatok során a kezünkkel, a csuklónkkal és a karunkkal végezhetünk. A mudra lényege az, hogy egy finomabb kommunikációt legyünk képesek kialakítani a testünkkel, a tudatunkkal és a lelkünkkel. A gyakorlatok az érintés érzetére alapulnak, amely természetesen hatással van az idegrendszerre. Minden ujj olyan, mint egy csatorna az idegpályákhoz, amely segít közvetlen kapcsolatot kialakítani a testhez és a tudat energiafolyamához. A végső eredmény pedig a nyugodtság és a vitalitás.
Az alábbi mudrák közül választott napi 10-15 perces gyakorlatot mindig előzze meg a guggolás, és azt mindig a bhumiszpasa mudrával zárjuk. A guggolás feloldja a fizikai görcsöket, és az idegrendszert energiával és kitartással tölti fel, mivel kinyújtóztatva a nyakat és a gerinc idegeit, a hátizmokat megtisztítjuk a görcsöktõl. Továbbá, ahogy a kéz és a láb összeér, az energiavesztést előzhetjük meg. A bhumiszpasa mudra pedig segít "földelni" a testet és a tudatot a valóságba, illetve energiával tölt fel. Szimbolikailag ötféle légzés kering a test öt területén. Az öt terület: a mozgó szervek, mint a kéz, a láb, a medence területe, az emésztőszervek, a feldolgozó szervek, a mellkas, valamint a fej. Ezek kapcsolódnak az öt elemhez, a földhöz, a vízhez, a tűzhöz, a levegőhöz és az éterhez.

Mudra-gyakorlatok
 

Guggolás
Álljunk vállszélességű terpeszbe, lábunk kifelé nézzen. Karunk lazán leengedve a testünk mellett. Lassan hajlítsuk be térdünket, és menjünk le guggolásba. Ha nagyon merevek vagyunk, akkor helyezzünk egy összetekert takarót a sarkunkhoz. Guggolásban fonjuk karunkat belülről vagy kívülről a térdünk köré. Tartsuk meg lábunkat a kezünkkel. Ujjainkat dugjuk a talp boltozata alá, egészen addig, míg tenyerünk és a hüvelykujjunk engedi. Fejünket és nyakunkat hajtsuk lefelé. Addig tartsuk meg ezt a pozíciót, amíg kényelmesen tudunk lélegezni. Amikor felállunk, ügyeljünk arra, hogy lassan és finoman tegyük. Ezt a mudrát háromszor végezzük.

Kéz-mudrák
A következő gyakorlatokhoz üljünk egy kényelmes karosszékbe vagy a földre keresztbe tett lábakkal, és ujjainkat kinyújtva, hegyüket összeérintve végezzük az alábbi gyakorlatokat. Szemünket csukjuk be, lélegezzünk mélyeket, és összpontosítsunk a kéztartásra.

Gjan-mudra
Kezünket helyezzünk combunkra, tenyerünk nézzen felfelé. Mindkét kezünknél a mutatóujj és a hüvelykujj végét érintsük össze úgy, hogy egy kört formázzanak. A hüvelykujj az univerzumot, továbbá az idegrendszer középpontját, illetve az energia középpontját (a köldököt) szimbolizálja. A mutatóujj a személyes ént vagy a jobb és bal oldalon húzódó idegpályákat testesíti meg. Ezért ez a mudra a szellemi éberséget, a tudást és a bölcsességet szimbolizálja, és segít megvalósítani a nyugalmat. Ez a gyakorlat az emberi energiaközpontot és a Jupitert, a bőség bolygóját reprezentálja.

Súni-mudra
Ennél a mudránál a középső ujj hegyét kell a hüvelykujj hegyével összeérinteni. A középső ujj a Szaturnuszt, a tanító vagy a feladatok bolygóját testesíti meg, és a torok energiaközpontját szimbolizálja. Ez a gyakorlat a türelmet, a tisztánlátást, a felelősséget és a bátorságot reprezentálja.

Ravi-mudra
Mindkét kezünknél a gyűrűsujj hegyével érintsük össze a hüvelykujj hegyét. A gyűrűsujj az Uránuszt, a változás és az intuíció bolygóját képviseli, ami az egyén szakrális energiaközpontját szimbolizálja. Ez a gyakorlat a stabilitást, a racionalitást és a félelmeinkkel való szembefordulás készségét jeleníti meg.

Buddhi mudra
Mindkét kezünknél a kisujj hegyét érintsük össze a hüvelykujj hegyével. A kisujj a Merkúrt, a kifejezés bolygóját, valamint a nemi szervek energiaközpontját szimbolizálja. Ez a gyakorlat a kommunikáció képességét, az érthetőséget, az intuíciót és a kreativitást testesíti meg.

Vénusz-záró mudra
Két kezünk ujjait kulcsoljuk össze, hagyjuk, hogy a hüvelykujj alatti puha dombok összesimuljanak, majd tartsuk kezünket nyugodtan az ölünkben. Ez a gyakorlat a dualitást, a természet és az egyén energiájának kettősségét, a jin és a jang energiáit szimbolizálja. Ez a kéztartás az energiarendszer két csatornája, a női, holdszerű bal oldal és a férfi, napszerű, jobb oldal között teremt kapcsolatot. A két kéz egyesülése segít a pozitív és a negatív energiák közötti egyensúly, a semlegesség megteremtésében. Ehhez a gyakorlathoz a Vénuszt, az érzékiség és a szexualitás bolygóját kapcsolhatjuk.

Szurja-mudra
Ez a gyakorlat Imádkozó mudraként is ismert, mivel a két tenyerünket össze kell illeszteni a mellkasunk előtt. Ez a pozíció egy semleges helyzetet teremt. Ahogy a Vénusz-mudránál, ebben az esetben is a női és a férfi-energiacsatornák egyensúlyának megteremtésében segít.

Bhumiszpasa-mudra
Üljünk le a földre keresztbe tett lábbal. Könnyebben megtarthatjuk a pozíciót, ha párnát helyezünk magunk alá. Nyújtsuk ki mindkét kezünket a testünk mellett. Ujjaink érintsék meg a földet úgy, hogy kezünkkel egy csészét formázunk. Csukjuk be szemünket, és lélegezzünk mélyeket.

Prána kéz-mudrák
Ezekhez a gyakorlatokhoz feküdjünk le a földre, karunkat pihentessük a testünk mellett kényelmesen. Fejünk és térdünk alá helyezzünk egy-egy párnát, és takarózzunk be egy pléddel. Mindegyik gyakorlatot végezzük három percig.

Csin-mudra
Végezzünk hasi légzést. Hajlítsuk be mutatóujjunkat, és szorítsuk a hüvelykujj első ujjperce alá. A maradék négy ujjunkat tartsuk kinyújtva. Be- és kilégzés közben ügyeljünk a teljes hasi mozgásra.

Csinmaja-mudra
Végezzünk középlégzést. Mindkét kezünkön a mutatóujj hegyét érintsük a hüvelykujj hegyéhez. A maradék ujjakat zárjuk össze úgy, hogy érintsék a tenyerünket. Ügyeljünk a mély légzésre.

Adhi-mudra
Végezzünk teljes légzést. Mindkét kezünket zárjuk ökölbe. Ügyeljünk arra, hogy hüvelykujjunkat szorítsuk a többi ujj alá. A be- és kilégzést az orrlyukunkon keresztül végezzük, de kilégzésnél ügyeljünk arra, hogy a levegő kifújása a torokból és a mellkas felső részébõl történjék.

Brahma-mudra
Ehhez a gyakorlathoz üljünk a földre keresztbe tett lábakkal. Végezzünk teljes légzést. Mindkét kezünket zárjuk ökölbe, és tartsuk az ölünkben, majd az öklöket érintsük össze.

Vizualizáció és mudrameditáció
Az öt ujjhoz kapcsolódó gyakorlatot az alábbi négy lépésben végezzük el. Üljünk kényelmesen, csukjuk be szemünket, és egymás után végezzük a feladatokat.

Hüvelykujj a mutatóujjhoz
(Vitalitás) Megtartva ezt a kéztartást, gondoljunk egy olyan múltbeli eseményre, amikor az egészségért végzett tevékenység után kifáradtunk. (Pl. úszás utáni állapot.)

Hüvelykujj a középső ujjhoz
(Belsõ béke) Megtartva ezt a kéztartást, gondoljunk egy olyan múltbeli pillanatra, amikor szeretetet éltünk át. (Pl. egy ölelés alkalmával.)

Hüvelykujj a gyűrűsujjhoz
(Önbecsülés) Megtartva ezt a kéztartást, gondoljunk egy olyan pillanatra, amikor valóban megdicsértek bennünket, tiszteletet és elégedettséget éreztünk.

Hüvelykujj a kisujjhoz
(Gyógyulás) Ahogy végezzük ezt a gyakorlatot, gondolatban menjünk vissza egy olyan helyre, ami lenyűgözött minket szépségével, és időzzünk ott néhány percet.

A gyakorlatok során az ujjak levezetik a feszültséget, és ezáltal növekszik éleslátásunk. Ez lehetőséget teremt új célok elérésére, valamint életünk vezetésében egy új szemléletmód kialakítására. Hagyjuk, hogy segítsenek az ujjaink!

-emesereiki-

  Forrás:Internő

Mudrak

Mudrák, a kezünkben rejlő ősi energia.

Testbeszédünk egyik legfinomabb módja, amit kezünk gesztikulásával végzünk. Mozdulataink elárulják érzelmi állapotunk.
A mudra művészete Indiából ered – jelentése „pecsét” meghatározott „kéz tartási” formákat foglal magába. A mudra lényege az, hogy egy finomabb kommunikációt legyünk képesek kialakítani a test, a szellem és a lélek harmóniájának megteremtése érdekében.

Az egyik legismertebb mudra mely több indiai szobron is látható a Gjan-mudra.
Segítségével könnyű megvalósítani a nyugalmat. A bölcsesség, a szellemi éberség és a tudás szimbóluma. Erősíti az emberi energia központot. Hozzátartozó bolygó a Jupiter, melyet a bőség bolygójának is neveznek.

Gyakorlat:

Ülj le, és helyezkedj el kényelmesen törökülésben vagy egy széken. Kezedet helyezd a combodra, tenyered nézzen fölfelé. Ujjaid legyenek kinyújtva, úgy, hogy ujjhegyeid összeérjenek. Mindkét kezednél a mutató és hüvelykujj végét érintsd össze úgy, hogy egy kört formázzanak. A hüvelykujj az univerzumot, az idegrendszer középpontját, és az energia középpontját (a köldököt) szimbolizálja. A mutatóujj a személyes ént, vagy a jobb és bal oldalon húzódó idegpályákat testesíti meg.
Szemedet csukd be, lélegezz mélyeket, és összpontosítsd figyelmedet a kéztartásra.
Végezd ezt a gyakorlatot 10 –15-percig ameddig jólesik. Ha közben felmerülő gondolataid vannak, azokat lazán engedd el és irányítsd figyelmed ismét a kéztartásra.

MyStat - Az ingyenes webstatisztikaForrás:ezoteriustanácsok

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.